Wakker worden op het ‘onafhankelijke’ Curaçao. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Tim Rothengatter - WaarBenJij.nu Wakker worden op het ‘onafhankelijke’ Curaçao. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Tim Rothengatter - WaarBenJij.nu

Wakker worden op het ‘onafhankelijke’ Curaçao.

Door: Tim Rothengatter

Blijf op de hoogte en volg Tim

12 Oktober 2010 | Nederland, Amsterdam

Bon Tardi!
Een lang verhaal dit keer, dus ga er maar even goed voor zitten.
Het is inmiddels 10-10-10 geweest, en dat betekent dat ik sindsdien niet meer op de Nederlandse Antillen zit, ik ben op deze dag wakker geworden in een ander land, Curaçao is namelijk onafhankelijk geworden van Nederland. Princes Maxima en Prins Willem-Alexander waren deze week op Curaçao om dit te vieren, evenals de 140.000 bewoners van dit bounty-eiland, massaal trok het eiland naar de hoofdstad Willemstad, overal stonden auto’s geparkeerd, een grote mensenmassa. Alle auto’s op de Julianabrug stopten om vanaf de enorme brug een blik te kunnen werpen op de enorme chaos.
Het was zo druk dat de Emmabrug(pondjesbrug) was afgesloten, later ging deze open en stroomde de brug vol waardoor je de brug letterlijk hoorde kraken, en voelde drijven, haha.
Om 12 uur was het zover, vuvuzela’s, toeters, sirenes, vuurwerk Curaçao was onafhankelijk. Voor een westerling is dit leuk om te mee te mogen maken, maar door de enorme drukte zijn wij niet al te lang gebleven en besloten we maar een ander feestje op te zoeken.

Verder ben ik met mijn stage van de week wezen duiken met DPV’s, beter gezegd: onderwaterscooters, dit is erg leuk speelgoed om mee te mogen duiken, je hoeft zelf namelijk niet te zwemmen en je hangt alleen maar achter zo’n relaxte scooter. Verder ben ik voor de duikschool bezig met een klanttevredenheidsonderzoek en vordert mijn marketingplan voor de duikschool aardig, ik heb de afgelopen weken hier dan ook veel tijd aan besteed op mijn stage omdat ik daar nog weinig aan toe was gekomen de eerste paar weken. Ook heb ik mijn eerste pay-check inmiddels ontvangen, wat ik erg goed kon gebruiken. Deze week is het enorm druk geweest rondom de duikschool, zo druk dat de duikschool het bijna niet aan kan omdat ze gewoonweg niet genoeg duikuitrusting hebben om alles te verhuren aan de toeristen, hierdoor heb ik in deze week toch weer wat minder tijd kunnen besteden aan mijn werkzaamheden voor school, mja, het zij zo.

In mijn vorige blog zei ik al dat ik een poolparty zou hebben in een gave villa, en dat was niet gelogen.
De villa heet Coral Estate en is ontworpen door Jan des Bovrie en heeft een marktwaarde van zo’n 1,5 miljoen euro. Het huis is te vinden op google, het is een enorm huis, met een groot zwembad van zo’n 5 bij 14 meter ongeveer, loungesets hier en daar, een enorme walk-in-livingroom met bar en alles wat je wenst voor een perfecte poolparty. Vanuit de livingroom kijk je uit over de Caracasbaai wat overdag een enorm mooi uitzicht geeft. Het is wel behoorlijk tegenstrijdig met kleine kamertje van mijzelf aan de Nieuwestraat, mrja, nog een paar keer het Casino bezoeken en dan huur ik hem gewoon af. Deze poolparty was trouwens zo geslaagd dat de bewoners van de Villa besloten dit feestje de week erop te herhalen, ditmaal was het echter 3x zo druk..wel gezellig dus.
Voor aankomende vrijdag staat de grootste poolparty van het eiland te wachten speciaal voor studenten in het Lido Hotel, ze schatten dat er zo’n 700 studenten naar toe te komen en het wordt dan ook niet voor niets gesponsord door Heineken.

Van de week gebeurde er ook nog iets mooi in de straat: ZET NOOIT JE AUTO VOOR DE POORT VAN EEN STUDENTENHUIS NEER! De security die over onze straat waakt zei, als dat mijn poort was zou ik de auto helemaal ondersmeren. Wij studenten nemen dat iets te letterlijk, dus die auto zat werkelijk waar helemaal onder de Pesto, Stroop, Mayonaise, Ketchup, Curry, Eieren, Zonnebrand, Knoflook, (Rode) Hamburgers, Wc-papier & als klapper nog een hoop meel eroverheen. Wat heb ik genoten, vooral toen de man terug kwam uit het café wat ook in onze straat zit. De man kon het niet bepaald waarderen en schold ons de huid vol! Maargoed, hij kon niets maken want de corrupte security stond erbij die ons gewoon onze gang lieten gaan, haha. ’t Zal je auto maar zijn zeg!
Foto’s hiervan moet ik nog krijgen!

Na de natte week van vorige week, was het deze week weer bloedheet in Curaçao, maar dat gaf ons in ieder geval de gelegenheid om op onze vrije dag struisvogel te gaan rijden. We reden met een grote Jeep door de farm van de struisvogels waar tientallen soorten leven van klein tot groot. De hele farm kent zijn eigen ecologie, dit komt door het restaurant wat ze daar hebben, want in restaurant serveren ze alles van de struisvogel die ze zelf maken. Vrouwelijke struisvogels plukken zichzelf de veren van het lijf en eten dat op, dat is namelijk beter voor de bevruchting, dat verklaart ook dat sommige struisvogels zo kaal zijn. Daarnaast heeft de farm een kudde buikschapen, deze moeten het hok kaalvreten van de struisvogels, want het gras hier schijnt giftig te zijn voor de struisvogels, op deze manier worden struisvogels van hok tot hok verplaatst nadat het hok kaal is geschranst. De struisvogelfarm slacht zoals gezegd hun eigen struisvogels en hier maken ze o.a. struisvogelkroketten van, biefstuk en allerlei andere dingen. Een struisvogel slachten brengt zo’n 100kg vlees op. Niet alles daarvan kunnen ze gebruiken, vandaar dat de eigenaar ook krokodillen heeft in de farm, deze vreten bepaalde delen van de struisvogel nadat de vogel geslacht is. Ook over de overblijfselen van het restaurant hebben ze nagedacht, deze gaan naar de zwijnen die ze hiervoor hebben aangeschaft, zo is er een hele ecologie binnen de farm en blijft niks over.

Dan over het struisvogel rijden, per dag mogen er maar 3 personen rijden, we hadden geluk, er was nog plek. Ik moest eerst een Liabillity formulier invullen voor de eventuele gevolgen en een dodelijke afloop, struisvogels kunnen schoppen, en als ze schoppen ben je met een beetje pech op slag dood. En geloof me, dat beest is groot & kan ook nog eens zo’n 100 km/uur rennen. Mijn hartslag verhoogde wel even behoorlijk toen het zover was, ik moest namelijk ook nog eens als eerste! Nadat ze dat beest hadden gevangen krijgt de struisvogel sok over z’n kop daar wordt ie rustig van, dan rijden ze naar een plek en halen ze de sok van de kop af en daar ga je dan! Onder begeleiding van twee gidsen ging die flink tekeer, er moest wel begeleiding bij zijn, want anders krijg je er een gratis vliegreis over het hek bij. Een prachtige ervaring weer en ik heb het er heel van afgebracht, ik heb ze ook nog mogen voeren en mocht nog op een struisvogelei staan, ze leggen gemiddeld trouwens 40-80 eieren per keer! Wow.

Ten slotte wil ik nog even wat kwijt over de criminaliteit in Curaçao, voordat ik hierheen ging ben ik hierop geattendeerd en niets is minder waar. Regelmatig worden er auto’s gestolen of in auto’s ingebroken, nergens staat je auto dan ook veilig, daarom zie je op het eiland alleen maar pauperbakken. ’s Nachts kan het zomaar zijn dat er Antillianen op je deur bonken om je een nachtmerrie te bezorgen en te dreigen dat je de deur open moet doen, gelukkig slaap ik echter in een huis op een bovenverdieping waardoor ik daar geen last van heb. Verschillende studenten zijn al overvallen en van de week ook een collega van mij op klaarlichte dag door twee mannen, de een gewapend met een mes de ander met een gun. Hij moest noodgedwongen al zijn centen afgeven. Gelukkig heb ik nog geen nare dingen meegemaakt en dat hoop ik ook zo te houden.

Vandaag heb ik de kaarten van Guus Meeuwis binnen gekregen, de eerste grootste artiest die sinds mijn verblijf het eiland gaat bezoeken, 28 oktober is het zover, hier kijk ik echt aar uit! Evenals volgende week, dan ben ik namelijk jarig, bij deze zijn jullie allemaal van harte uitgenodigd, echter moet je het dan wel hier komen vieren, maar ik denk dat jullie daar vast niets op tegen hebben onder het genot van een Amstel Bright, onder de palmbomen bij zondersondergang… etcetera... ;P

Foto’s & ‘video’s (Vato Gonzalez & 10-10-10)dit keer! deel 4, kun je vinden via deze link, hierbij zitten nog een paar beloofde foto’s tussen van de vorige blog:

Blubblub,

• 13 Oktober 2010 - 06:47

Nick:

Haha, mooi verhaal Tim. Was weer leuk om te lezen. Kijkde foto's zo wel, eerst ff een examen maken. Moet ook soms gebeuren he. EnjoY!

Nick

• 13 Oktober 2010 - 07:25

Klap:

(rode) hamburgers, neem me niet in de maling ouwe!! haha hajjeeee

• 13 Oktober 2010 - 08:15

Nanet:

Wat heb jij het toch weer goed zeg! Zo jaloers!,, Heb je al een leuke schoonmaker voor mij gevonden;) hihi

Veel plezier nog,, liefs,

• 13 Oktober 2010 - 13:04

Nick (J!!):

Heey Timmyyy

Prachtig verhaal, ik moet eerlijk zeggen dat ik al helemaal voor me zie hoe jij hobbelend op de rug van zo'n beest zit!

weer een leuk verhaal en ik las ook iets over werken! dat verbaasd me:P (de eerste keer namelijk)

Nick

• 13 Oktober 2010 - 13:25

Lucie De Wildt:

Kan je nu ook volgen, Ik vind het hatstikke gaaf. Heel veel plezier daar dat zal wel goede komen als ik je verslagen zo lees Groetjes Jos en Lucie

• 13 Oktober 2010 - 14:40

Kareltje:

je nare streken nog niet verleerd zo te lezen!
    had ook niet anders verwacht:P De aard van het beestje he;)
    Leuk hoor dat Guus langskomt, maar in Groessen komen dezer dagen elke week topartiesten voorbij. Van Rene Schuurmans tot Kaliber, dus wat dat betreft zit je toch echt in het verkeerde 'land'!

Nee maar alle gekheid op een stokje, leuk verhaaltje weer timmie! En bedankt voor de uitnodiging, we zullen er zeker ff een paar op je drinken:D

Groeten van Karel

• 13 Oktober 2010 - 14:52

Riky:

mooi verslag Tim. Krijg nu een goede indruk hoe je de dagen doorkomt. Mooie onderwaterfoto's ook. én heb je al struisvogelbiefstuk gegeten? Is heerlijk, lekker mals.

• 13 Oktober 2010 - 17:45

Leo:

ha tim . mooi verslag van jou (werkzaamhede) daar,we zaten jou fotos te bekijken, en merel wil weer terug, geniet ervan gr uit zevenaar

• 13 Oktober 2010 - 18:17

Tja:

alles oke weer zo te lezen. Heb jeje nachtduik al gemaakt? Voor je verjaardag hebben we je tot 1 januari 2011 een abbonnement gegeven op eredivisie live. Geniet ervan

• 19 Oktober 2010 - 07:02

Harry:

Tim
    Van harte gefeliciteerd! Ik hoop dat je nog ruimte kunt vinden voor je eigen feessie tussen al die andere feesten en party's in. Ik heb het vliegtuig gisteren net gemist dus ik kom vandaag niet, ik neem hier wel een borrel op je.
    Veel fun verder.
    Fijne verjaadag.
    Harry

• 19 Oktober 2010 - 14:11

Tja:

Gefeliciteerd met je verjaardag. Je was om 16.00 nog op. Ik hoop dat je het vol houdt. Veel plezier vannacht bij het nachtduiken.

• 20 Oktober 2010 - 10:06

Susan:

Ha die Tim,

Allereerst nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Jammer dat ik er niet bij kon zijn. Maar heb wel samen met en bij m'n pa (die ook jarig was) een borrel op je gedronken. Supergave en leuke verhalen die ik lees! Je zult je vast wel kunnen en blijven vermaken. Geniet ervan en ik blijf je volgen.

Groetjes uut Groesse!!!!
    Susan

• 20 Oktober 2010 - 18:31

Margot:

Nou Tim, ik heb er eveneen uurtje voor uitgetrokken om al je verslagen te lezen, en je foto's te bekijken. Maar......je hebt het zo slecht nog niet daar. Moet echt wel uit te houden zijn. De leukste foto's zijn toch wanneer jij op de struisvogel zit.Ik heb in mijn eentje kostelijk zitten lachen. Maar ik lees ook wel dat er gewerkt wordt. Nou ik nhoop dat je ondanks je plezier daar ook nog wat leert. Ik stop ermee,want Twente komt op de TV, tegen Werder Bremen. En daar gaan we toch maar even naar kijken. Ik wens jou ook een fijne avond toe. En tot het volgende bericht maar weer.

• 21 Oktober 2010 - 16:52

Ans,:

Ha Tim,
    van harte gefeliciteerd met je 20 ste verjaardag!!!!!!!!!!!! Helemaal alleen in Curacao met gevaarlijke struisvogels en overvallen in overvloed!!
    Zorg je er wel voor dat we volgend jaar rustig je 21 ste verjaardag kunnen vieren? Liefst gewoon in Duiven en dan tellen we die voor twee.Kijk maar uit als je met een dikke buidel uit het casino komt! Maar volgesn mij heb je het goed naar de zin. En zowaar ook nog druk geweest voor school! Goede zaak. Geniet van alle feesten, mooi geschreven en leuke foto's. Wij zijn net terug van Turkije, was ook lekker en leuk. Koud nu hier joh! Wat moet dat worden als jij hier terug komt! Maar dat duurt nog even...geniet ervan! Doei Ans