Feestmaand December in de regen of in de zon? - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Tim Rothengatter - WaarBenJij.nu Feestmaand December in de regen of in de zon? - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Tim Rothengatter - WaarBenJij.nu

Feestmaand December in de regen of in de zon?

Door: Tim Rothengatter

Blijf op de hoogte en volg Tim

08 December 2010 | Nederland, Amsterdam

Regen, regen, regen, regen en nog eens regen, waarom was ik ook alweer naar Curaçao gekomen?
Oja, stage, maar dat ter zijde bij mijn verhalen, haha. Ben ik al weggespoeld? Dat nog net niet. Het ene na het andere record neerslag wordt verbeterd, was er in september 3x zoveel neerslag als normaal, was oktober een prachtige maand waar druppels zeldzaam waren, kwam op 1 november een orkaan voorbij razen en is in de maand november de kraan niet meer dicht gegaan.
Al maanden wordt Curaçao geteisterd door zware regenval en het einde lijkt vooralsnog niet in zicht. De Meteorologische Dienst voorspelt dat de buien zeker tot in januari 2011 aanhouden. (Fijn, ik ga daarna pas naar huis en in Nederland is het waarschijnlijk niet veel beter) De veroorzaker van alle regen de afgelopen maanden is weersverschijnsel La Nina. La Nina zorgde voor een recordhoeveelheid neerslag in november. In november werd op sommige plekken meer dan 500 millimeter regen gemeten. 4/5 december was het ergste, in deze 48uur was de stand 170 millimeter, vrijwel alle restaurants waren dan ook gesloten, gelukkig had ik nog iets simpels in huis. Voor zover het regenverhaal, er zijn ook genoeg mooie dagen hier!

De tijd vliegt voorbij, waar ik het voorheen echt tegen vond vallen, 20 weken buitenland is misschien toch wel langer dan ik had gedacht, maar nu ik ruim over de helft ben vliegt de tijd voorbij, er staat mij nog een hele leuke maand december te wachten, daarna keer ik al gauw weer terug naar huis.
De computer op mijn duikschool is inmiddels weer gemaakt, dus ik kan mijn eigen werkzaamheden weer voortzetten, ik loop ondanks de crash nog steeds ruim op schema, ben ik inmiddels al gevorderd tot een Advanced Open Water Diver? Het antwoord is: NEE! Maar vanaf morgen wel!
Morgen maak ik mijn laatste duik voor mijn Advanced, ik ga met Nitrox(verijkte lucht) duiken, hiermee kan je bijna 2 keer zo lang onder water blijven als met normale lucht. Tevens moet ik morgen slachtoffer spelen bij een klant die een Rescue Cursus doet, dus ik ga flink in paniek raken, in ieder geval doen alsof er iets aan de hand is.

Afgelopen tijd was er een fanatieke klant waarmee ik het wel goed kon vinden, deze klant kwam elke dag terug om lucht te huren. Laat deze man nu net duikinstructeur zijn in Nederland, daarnaast is het zijn hobby om aan onderwatervideografie te doen, hiervoor heeft hij ook een zeer dure videocamera. Hij heeft de hele wereld al afgedoken en heeft zo’n 1600 duiken achter zijn naam. En zeg zelf, soms moet je brutaal zijn om wat te bereiken in het leven, dus ik heb hem gevraagd of ik een keer een dag mee mocht duiken met hem. Hij vond dit leuk en totaal geen probleem, met hem ben ik op m’n vrije dag 2 duiken wezen maken, ook beiden mijn langste duiken, respectievelijk 69min. en 76 min. en ook nog eens op twee plaatsen waar ik nog niet geweest ben. Dit waren prachtige duiken, hij wou dolgraag zeepaardjes zien, maar deze zijn zeer bijzonder en kom je vrijwel nooit tegen. Onze eerste poging ging uit naar Vaersenbaai, daar waar ze het meest gezien worden, maar geen zeepaardje gezien. Onze moed eigenlijk wel opgegeven begonnen we aan onze 2e duik, die ging uit naar Playa Lagun, deze duikstek staat bekend om vele schildpadden, maar ook hier hebben we helaas geen schildpad gezien. Maar wel zeepaardjes! Maarliefst 3, echt heel bijzonder, deze zeepaardjes zijn hooguit 10 cm groot, het is ook het enige wezen dat uit zichzelf kan voortplanten, een mannelijk of een vrouwelijk geslacht bestaat niet! Leuk om te weten toch? :) Onze dag was ineens helemaal perfect, alles staat op video en op camera, deze DVD zal hij mij toesturen.

Ook ben ik dit weekend wezen Wakeboarden, weer eens een nieuw avontuur. Dit stond al lang op mijn verlanglijstje en dit kan ik nu dan ook eindelijk afstrepen. In het Spaanse water van Curaçao moest het gebeuren, maar ik wist niet dat dit zo moeilijk was, je lag met board en al in het water en je werd d.m.v. een touw het water uit getrokken, mits je dit touw kon vasthouden, NIET dus! Het is mij helaas niet gelukt om ook maar 10 meter af te leggen op zo’n wakeboard, ik baalde als een stekker. Het is een enorm zware sport waar je gegarandeerd spierpijn aan over houdt, een blikje openen met je vingers kon ik hierna niet meer omdat ik gewoon geen gevoel in mijn armen had, pff. De dagen erop waren zo erg dat ik met 2 handen nauwelijks een duikfles kon tillen, waar ik er normaal 2 kan dragen…

De week erop is het bij de duikschool de rustigste periode die ik tijdens mijn stage heb meegemaakt, het laagseizoen en tevens net voor de feestdagen(Sinterklaas), doodnormaal voor de tijd van het jaar. Maar goed, dit betekende dat er heel weinig te doen was, het was tijd voor een opknapbeurt , diverse lokalen moesten opnieuw geschilderd worden, want met de hoge luchtvochtigheid in Curaçao is onderhoud regelmatig nodig. Ook heb ik de fooienpot deze week geteld, van dit geld gingen we met het hele Atlantis team gezellig een avond borrelen bij Pampus i.p.v. de standaard afterborrel bij de duikschool zelf, Pampus is een zeer chique restaurant/café aan het water, vlakbij mij huis, uiteindelijk was deze avond zo gezellig geweest dat de fooienpot zelfs tekort schoot.

December is inmiddels aangebroken, dit betekent weer een hele hoop feestdagen, zo vieren ze hier o.a. officieel feest voor het ontsteken van de kerstlichtjes, heel Willemstad is op 1 december al helemaal versierd met kerstlichtjes, wat natuurlijk erg gezellig is. Sinterklaas is voor alsnog een beetje aan mij voorbij gegaan, we vieren dit met het huis pas op 14 december, wel heb ik al een chocoladeletter gekregen op m’n stage! Ook kun je hier nu al vuurwerk kopen en is er bijna elke dag wel een vuurwerkshow te zien. Met Oud&Nieuw steken ze hier ongeveer net zoveel vuurwerk af als in heel Nederland totaal, dat belooft wat, en het vuurwerk dat ze hier hebben is nog erger dan in België, het valt niet meer onder de categorie ‘vuurwerk’, maar eerder onder de categorie ‘explosieven’. We zullen het de 31e wel zien.
Een dag waar ik al een maand naar uit keek was 3 december, dan zou ik vrij zijn & zouden mijn favoriete DJ’s naar het eiland komen: Sunnery James & Ryan Macherano. Overdag heb ik vier verschillende stranden bezocht met Yves en twee vrienden van hem aan de prachtige Westkust van het eiland, en ’s avonds was het natuurlijk een en al bouncen op de beatz van Sunnery en Ryan!

Zondag overdag lekker gedoken, tussendoor ff ’t voetbal meegepakt, dat kan ik hier mooi om 14.00uur kijken en vervolgens de week afgesloten bij Wet & Wild natuurlijk, waar anders?! Nogmaals, dit is het drukste happy hour van het eiland op ’t strand, het weer was er naar dus heb een prima avond gehad, ben nog met een slang op de foto geweest, goor beest eigenlijk, maargoed.. Het feestje kostte wel mijn 3e paar slippers, kan ALWEER opzoek naar nieuwe, kwaliteit staat blijkbaar niet garant voor de duurzaamheid hier.

Iedere maandagavond kan je hier pokeren in Café de Tijd, echter heb ik dit pas 2x gedaan, kan je nagaan, ik kick behoorlijk af, maar ben het nog niet verleerd. Ik heb het toernooitje namelijk op m’n naam geschreven wat mij nog een leuk bedrag opleverde!
Via Joubert ben ik van de week nog op bezoek geweest bij de familie van Jan des Bouvrie, zonder Jan hemzelf. Ook wel leuk om mee te pakken, maar een aparte familie…

Aanstaande zaterdag komen mijn ouders en broer(tje)s over, ik heb al een heel verlanglijstje opgestuurd met spullen die ze voor mij moeten meenemen. Vast en zeker wordt dat een leuke tijden zal ik ze alle kanten van het eiland navigeren. Routes staan al uitgestippeld en de dagen zijn al redelijk ingepland, voor mij een weet, voor hun een vraag. :)
Hopelijk wordt het een beetje mooi weer, afgelopen 4 dagen heeft het niet geregend en is het volop zon geweest met een temperatuur van 35 graden, juist ja, daarvoor was ik naar Curaçao gekomen!

Lang genoeg dit verhaal denk ik zo, maar ik had ook al 3 weken niets getypt!
Een hoop foto’s staan via de onderstaande link:

Foto’s deel 8: http://picasaweb.google.com/109687652918873078711/StageDeel8#

Ayoo,

  • 09 December 2010 - 08:25

    Nick:

    Tot snel broeder! Ga nog wel ff snel een paar cd´tjes in elkaar flansen :)

  • 09 December 2010 - 08:29

    Jos De Jong:

    timmie, het is toch regenseizoen daar? verwonderlijk dat er veel regen valt toch, of stelt het normaal niets voor daar? ik krijg steeds meer zin om te duiken na jou verhalen haha!

  • 09 December 2010 - 11:41

    Jeanine:

    Tim, wat een leuk verhaal weer! Ik zat er alweer op te wachten! Veel meegemaakt wederom, maar hoe gaat het dan met je stage? Lukt dat ook een beetje?
    Mooie foto's! Ik begin te twijfelen of ik ook ooit maar eens zo'n duik moet maken, fantastische beelden!

    Alvast veel plezier met je ouders en broers en tot het volgende verhaal!

    XXX

  • 09 December 2010 - 12:39

    Kareltje:

    Het blijft een gouden combinatie: Timmie en (zee)paarden/pony's!

    Veel plezier met je familie komende tijd!

    En tot over een ruime maand!!:D

  • 09 December 2010 - 15:32

    Riky:

    wauw wat een mooie foto's! lijkt me erg indrukwekkend om daar tussen te duiken. alvast veel plezier met je ouders en broers.
    vind je verhalen erg leuk dus ik wacht maar weer af wanneer de volgende komt.
    en wat die regen betreft, hier is het spekglad en dat is ook niet alles.
    kijk maar uit dat al het bruin niet van je af spoelt door de regen !!
    groetjes maar weer.

  • 09 December 2010 - 18:51

    Ans:

    H aTim,leuk verhaal, maar dat mocht ook wel na zo'n lange tijd! Nou, daar was het misschien wat nat: hier bevroor de snot je in de neus. Koud joh en dat toch maar sportief doorfietsen naar m'n werk. Ja, je moet toch wat. Hermand maakte afgelopen zondag nog een sliding met de fiets: spekglad hier. Gelukkig vandaag dooi: hier mag het wel warm water regen, wat mij betreft. Een beetje van die warme regen deze kant op, lijkt me wel wat. Goh, wat leuk dat Sint bij jullie op mijn verjaardag komt. Je ouders zullen dan wel voor kerstman spelen. denk ik. Leuk die zeepaardjes: geluk moet je hebben! Ook met pokeren weer goed geboerd: oké. Nou, ik hoop dat de komende 2 weken wat droger worden als je bezoek krijgt. Samen duiken: nu kun jij het je vader voordoen??? Geniet van het samenzijn. Wij gaan dadelijk even bij je ouders langs, om te kijken of ze de koffers al gepakt hebben. Veel plezier samen!

  • 10 December 2010 - 10:03

    Tja:

    waren niet van plan veel te doen, beetje chillen, biertje, zon etc. Leuk verslag zo te lezen begin je er plezier in te krijgen. Tot morgen

  • 10 December 2010 - 12:37

    Tja:

    wil je thirsa hissink even een mailtje sturen inzake adres duikschool e.d ze komt 5 januari naar curacao en wil een keerje met jouw duiken. Mail adres t.hissink@planet.nl

  • 10 December 2010 - 20:12

    Lucie En Jos:

    Helemaal geweldig. Fijn dat we zo nog weten wat je allemaal meemaakt.
    Fijne tijd met paps en mams en broertjes . Als Francis de reis krijgt toe gewezen komt Jos ook mee.
    Nog een hele fijne tijd.
    Gr. Jos en Lucie

  • 13 December 2010 - 08:24

    Margot.:

    Hoy Tim.
    Er gebeurt daar veel in korte tijd op zo'n eiland. Zal wel weer wennen zijn als je in Nederland terug bent. Moert jij maar wat leven in de brouwerij brengen! Verder wil ik je nog effe hel veel plezier met je familie toewensen. Zal voor allemaal best een overgetelijke tijd worden. Geniet ervan.
    Groetjes van Margot, en de rest van de familie van Onna

  • 19 December 2010 - 10:56

    Tante:

    bevalt het een beetje met je family, geniet nog maar lekker van de warmte en de kroegen, want hier is het koud en heeeeeel veel sneeuw.........

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Tim

Actief sinds 30 Juli 2010
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 15323

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2010 - 14 Januari 2011

Stage Atlantis Diving

Landen bezocht: